Pilotní výcvik: Přeškolení na nový typ letadla

Před nějakým časem jsme na našem Facebookovém kanálu uveřejnili fotky, na kterých se náš pilot Radek přeškoloval na naše nové letadlo PS-28 Cruiser, které nahradilo již dosluhující Cessnu C-152, se kterou jsme létali vyhlídkový let z Prahy a Pilotem na zkoušku v Praze dlouhá léta. Ne, že by Cessna nelétala dobře, ale cena náhradních dílů a servisu je vskutku vysoká. Takže nostalgii stranou, pokud se na trhu objeví české (!!!) moderní letadlo, které může stárnoucí Cessnu nahradit, nedá se nic dělat. Během focení jsme si uvědomili, že ne každý ví, jak to vlastně v letectví při létání s novým letadlem probíhá. Zatímco v autě se podíváte na základní páčky a kroutítka a pak si jen zvyknete na to, kde zabírá spojka, u letadla je to mnohem složitější a samozřejmě je vše hlídáno přísnými předpisy.
Letadlo Cessna 152

Spolehlivá, ale stárnoucí Cessna 152

O Cruiseru a o tom, jak se s ním létá, se tak dočtete v dalším článku. Dnes se podíváme na to, jak probíhá přeškolení na nový typ letadla.

PILOTNÍ PRŮKAZ NA LETADLO

Každý pilot má ve svém zápisníku letů seznam typů strojů, na kterých smí létat. Ať už jsou to ultralighty nebo větší letadla (Cessny, Pipery, Zlín apod.). Aby si tento seznam rozšířil, je potřeba sehnat instruktora, případně pilota, který má oprávnění na konkrétní typ letounu přeškolovat a s ním absolvovat teorii a následně samozřejmě i lety.
Letadlo Ps-28 Cruiser

Nový přírůstek do naší flotily. PS-28 Cruiser

Jak teorie, tak přeškolovací let samozřejmě probíhá podle osnovy a je nutné absolvovat předem dané úkony.

LETECKÁ TEORIE

Během teoretické přípravy je potřeba se seznámit s limity letadla, maximální, minimální, cestovní rychlostí, základními manévry s letadlem, vyzkoušet si let s různými konfiguracemi vztlakových klapek, a dále se samozřejmě seznámit s přístroji. Schopnost pilota rychle najít ten správný přepínač ve správnou chvíli je pro bezpečnost letu mnohdy zásadní. Platí to pak i pro rádio. Pokud se vám ho nepodaří zapnout a naladit v autě, maximálně se vám vysměje spolucestující. V letadle už by to taková legrace nebyla. Křikem z otevřeného okénka se na věž letiště nedovoláte😊 Všechno se tedy probírá a opakuje ještě, než se poprvé usedne do letadla. Před usednutím do letadla se pak provede i předletová prohlídka stroje, a to krok za krokem, tak, aby si nový pilot vše osahal. Poté již následuje usednutí do kabiny. V ní se znalost všech přístrojů procvičí ještě jednou a když si je instruktor jistý, že žák má potřebné znalosti, jde se letět.
Přístrojová deska Cessna 152 a Cruiser

Srovnání přístrojové desky Cessny C-152 (vlevo dole) a Cruiseru. Rozdíl je víc než patrný:-)

ZKUŠEBNÍ LET NOVÝM TYPEM LETADLA

Při prvním letu instruktor provede vzlet a řízení předá žáku až po nastoupání do bezpečné výšky. Tam už následuje výcvik. Zkoušejí se různé letové fáze jak základní, tak i pokročilé pilotáže. Veledůležité je, aby žák poznal, jak se letoun chová, pokud letí rychlostí blízkou rychlosti minimální a hrozí tak pád do vývrtky. Jedním z úkonů je i simulování nouzového přistání. Během letu se vybere nouzová plocha, motor se stáhne na volnoběh a žák se pokusí navést letadlo k ploše tak, jako by doopravdy přistával. Nesmí být ani „krátký“, ani „dlouhý“, tak aby měl instruktor jistotu, že při skutečném letu by třeba vysazení motoru nemělo za následek neštěstí.
Letadlo Cruiser

Parádní výhled stojí za vyzkoušení

Co se délky létání týče, na rozdíl od toho, když probíhá letecký výcvik, není u všech letadel stejný počet hodin, které je třeba prolétat. Obsah a trvání přeškolení doporučuje většinou výrobce letadla. Finálně, pak určuje průběh přeškolení provozovatel letadla nebo letecká škola. Motivací provést vše správně je, že provozovatel určitě nechce, aby mu klient letadlo rozbil, až si ho někdy v budoucnosti od něj půjčí. Každý žák tak létá, až do „zvládnutí letadla“. Po absolvování výcviku dostane pilot osvědčení o způsobilosti pro pilotáž konkrétního typu letadla do svého zápisníku letů. Je to tedy stejné, jako byste měli pilotní průkaz na nové letadlo!

MÁM TYPOVKU, JE HOTOVO?

Není! Každý zkušený pilot vám potvrdí, že přílišná sebejistota je nebezpečná. Obzvláště to platí u nových letadel. Při letech následujících těsně po přeškolení, kdy už létá pilot sám, je zásadní „nedělat ramena“. Nestydět se vzít do ruky příručku pro let a jak při předletové přípravě, tak při usednutí do kabiny si zopakovat všechny postupy, polohu všech přístrojů, a to až do momentu, kdy máte vše opravdu v krvi. I poté se ale dodržují pravidla, která zabezpečují, abyste na nic nezapomněli a let letadlem proběhl v pořádku.

OPAKOVÁNÍ JE MATKA BEZPEČNOSTI

Pokud na konkrétním typu neletí pilot déle než 3 měsíce, nesmíte vzít na palubu další osobu a musíte před dalším letem s cestujícími absolvovat tři samostatné vzlety a přistání. Jde samozřejmě hlavně o bezpečnost dalších osob, které by pilot v případě chyby kvůli nevylétanosti ohrozil. Pokud si pilot není jistý a ona více než 3 měsíční přestávka v létání následovala třeba těsně po přeškolení na nový typ, je lepší přizvat na let instruktora a podobně jako v případě kondičních jízd v autoškole absolvovat alespoň jeden let v doprovodu instruktora. Není to žádná ostuda, naopak je to znakem vyspělosti a zodpovědnosti pilota, kterého je dobré v jeho rozhodnutí podpořit. Západ slunce letadlo

JSME PŘEŠKOLENÍ, CO DÁL?

Co dál? Po přeškolení následuje to nejlepší: létání se zbrusu novým, moderním letadlem, tak jak si to v současné době užívá právě Radek, jehož první let na Cruiseru byl inspirací pro tento článek. Jak se v tomto letadle létá, se dozvíte v dalším článku, který vyjde už velmi brzo. Ale pokud jste nedočkaví a chcete to zažít na vlastní kůži, není nic jednoduššího. Stačí si objednat Vyhlídkový let pro jednu osobu, nebo ještě lépe Pilotem na zkoušku z letiště Letňany.

Sdílet