Určitě už jste slyšeli o lůžkových vozech vlakových souprav, které umožňují cestujícím se během cesty pohodlně vyspat. Věděli jste ale, že už ve třicátých letech létalo v Americe lůžkové letadlo? Curtiss T-32 Condor II byl už na pohled zvláštní letoun, který symbolizoval přerod leteckého průmyslu. Moderní aerodynamický trup, ale staré, dvojité křídlo. Jako byste na moderní automobil dali loukoťová kola.
Volant jak ve Fordu T, luxus z interiéru se do kabiny pilotů nedostal:-)
První let letadla
První let se uskutečnil 30. ledna 1933 a v první sérii bylo postaveno 21 kusů letadel, které byly vybaveny jako luxusní, noční dopravní letadla. Do každého se vešlo dvanáct osob, které mohly celý let letadlem na trase Dallas – Los Angeles pohodlně prospat. Společnost American Airlines tyto lety provozovala celé tři roky. Jak se spí ve vrtulovém letadle a jestli Vás hluk dvou hvězdicových motorů uklidňoval nebo rušil, to už se bohužel nedozvíme, ale zážitek to byl ve své době ojedinělý. Ostatně možnost lůžkové úpravy v dopravních letadlech se objevila až nedávno v nejluxusnějších letounů současnosti.
Dobové propagační materiály ukazují, jak se interiér snadno proměnil v noclehárnu.
Condor si ale užil i patřičnou dávku dobrodružství. V roce 1933 se, vybaven plováky!, účastnil v barvách kolumbijského letectva Kolumbijsko – Peruánské války v roce 1933. Jako zásobovací letoun se pak stal důležitou součástí Americké Antarktické výpravy v letech 1939 – 1941. Byl samozřejmě vybaven lyžinami místo kol a celé dva roky spolehlivě létal v těch nejtěžších podmínkách a udržoval Americké základny zásobené.
Curtis Condor ve službách americké Antarktické expedice
Krátký život Condora
Condora se vyrobilo 45 kusů a výroba záhy skončila. To i z toho důvodu, že ve stejném roce, tedy 1933 se začal vyrábět celokovový dolnoplošník Boeing 274 a již létal prototyp DC-1, který byl posléze vyvinut v DC-2 a o tři roky později dal vzniknout legendární Dakotě, která svět letecké dopravy převálcovala.
Curtiss T-32 Condor II byl labutí písní staré éry letectví vonící plátnem, dřevem a lepidlem. Nezachoval se bohužel ani jediný, a to ani jako statická ukázka v muzeu. Nadšencům tak nezbývá než se kochat fotografiemi anebo doufat, že někde zahlédnou alespoň dálkově ovládaný model.
Kdyby někomu nepřipadal Curtiss Condor dostatečně kuriózní, existovala i verze s plováky.