Z historie letectví: 83 let od prvního letu Beechcraftu Model 18
Z historie letectví: 83 let od prvního letu Beechcraftu Model 18
17Led
Nesmrtelné křivky
„Kdyby byla Marilyn Monroe letadlo, byla by Beechcraft Model 18.“ I takové přirovnání se můžete dočíst. A každý, kdo už někdy spatřil letícího „Twin Beeche“ potvrdí, že toto tvrzení není daleko od pravdy. Elegantní, štíhlý, ale ne příliš, s oblými tvary tam, kam patří… Beechcraft model 18 patří mezi nejkrásnější letouny, které kdy byly vyrobeny a i estetická stránka jistě přispěla k tomu, že ve výrobě vydržel 32 let a vyrobilo se ho kolem devíti tisíc kusů.
Beechcraft imatrikulace N54 vyrobený ve verzi AT-7C Navigator roku 1943
Malý, všestranný, dvoumotorový stroj, typický svou stříbrnou barvou, Beechcraft Model 18, jinak též nazývaný právě „Twin Beech“ nebo „malá Dakota“ absolvoval svůj první let 15. ledna 1937, tedy právě před 83 lety. Byl třetím letounem navrženým a vyrobeným firmou Beech aircraft company založenou Walterem Herschelem Beechem a jeho ženou Oliver Ann v roce 1932. Prvních dvou modelů – Beechcraftu modelu 16 a 17 se prodalo celkem 725 kusů. Třetí vyrobený model, model 18, už byla trefa. Firma Beech soutěžila tou dobou s firmou Lockheed, která se s velice podobným strojem Lockheed Electra účastnila stejné soutěže. Design byl velice podobný a jedna firma druhou podezírala ze špionáže. Vzhledem k nastávající světové válce se vše vyřešilo, produkce firmy Lockheed byla naplněna jinými bojovými letadly a Beech se plně věnoval výrobě civilních Beech 18 a také vojenských cvičných AT-7 a AT-11, na kterých byla vycvičena řada pilotů, navigátorů a bombometčíků druhé světové války.
„A jak by se vám líbil?“
Beechraft vděčí za svoji dlouhověkost i dalšímu faktoru – variabilitě.
V klasické verzi sloužil jako dopravní stroj schopný přepravit 6 osob a 2 piloty až na vzdálenost 1900 km a to rychlostí 260Km/h, ale pro více možností využití se vyráběl dalších podobách, verzích a konfiguracích. Existují verze s plováky, verze uzpůsobené pro přepravu devíti osob, čistě vojenské stroje pro výcvik pilotů i navigátorů, kurýrní, dopravní, ostatně díky své všestrannosti byly Twin Beeche i ve flotile slavné „Air America“, kde létaly z těch nejnemožnějších letišť v nejhorších podmínkách. Celkem tak bylo leteckým úřadem USA schváleno 32 různých variant.
I takového luxusu si mohli dopřát cestující.
Jedna z nich vznikla prý více než kuriózním způsobem, a to prý přímo na podnět manželky Waltera Herschela Beeche, zakladatele značky. Let letadlem Twinbeech byl velice pohodlný, ale během jednoho dlouhého přeletu koncem 40. let byl pan Beech nucen použít toalety na palubě letounu. Bohužel, jelikož byl pan Beech již vyššího věku, nedovolil mu stísněný prostor toalety zapnout si před návratem do kabiny pro cestující kalhoty. Situaci vyřešil tak, že vystoupil z toalety ve spodkách a kalhoty si zapnul až před zraky ostatních cestujících. Jeho choť, Olive Ann, nebyla ze vzniklé situaci nadšená a hned po přistání se obrátila na konstruktéry letounu. Ti připomínky zapracovali do návrhu nového modelu a v roce 1955 tak měl model E18S o 15 cm vyšší kabinu a tím i více prostoru v zadní části letounu. Sám pan Beech už se tohoto modelu bohužel nedožil. Zemřel v roce 1950.
Další úpravou, která stojí za zmínku je přestavba stroje na létající ambulanci. Tyto stroje byly pro mnohé obyvatele odlehlých částí Ameriky v případě vážných zdravotních potíží jedinou šancí, jak se dostat k lékaři včas. Nejslavnější a vpravdě rekordní létající ambulancí je Beechraft s imatrikulací NS522B. Jeho pilot, Mike Mitchell, s ním létal celých patnáct let, nalétal přes 1,25 milionu mil a převezl patnáct tisíc pacientů.
Beechcraft Mika Mitchella jak jej můžete vidět ve Smithsonian National Air and Space Museum Virginia
Pro operování a zásobování v odlehlých místech byly dokonce vyrobeny prototypy se sedačkami pro cestující vpředu a s otvorem pro shoz a sběr pošty ze země v zadní části trupu. Princip byl stejný jako u válečných letounů, tedy, že konstrukce namontovaná na špici letounu zachytila při nízkém průletu nad zemí natažené lano, ke kterému byl připevněn balík a ten se po zachycení lana vtáhl do trupu. Ještě před uvedením do provozu však příslušným autoritám došlo, že sbírat balíky za letu ze země s cestujícími na palubě už je opravdu trochu moc a provoz nebyl nikdy povolen.
Twinbeech byl také oblíbeným strojem leteckých kaskadérů a tak ho můžeme vidět v řadě filmů mimo jiné i s Jamesem Bondem i Fantomasem. Vrcholný kousek je pak je pak v méně známé ztřeštěné komedii Itś Mad, Mad, Mad, Mad World, kdy letoun nejdříve proletí otevřeným hangárem, aby pak pokračoval přímo skrz reklamní bilboard….
Americká legenda na českém nebi
V U.S.A je dnes registrováno přes 240 letuschopných exemplářů a 50 z nich je komerčně užíváno na denní bázi, klidně s nimi můžete absolvovat i vyhlídkový let, ale víte, že jeden létá i u nás?
Díky nadšencům ze společnosti Pure Aviation je totiž Beechcraft 18 ve vojenské verzi Beech C45H Expeditor k vidění i na českém nebi.
Beechraft „Southern Comfort“ s viditelným pruhem označujícím leotuny pro VIP osoby
Tento konkrétní letoun se jmenuje “Southern Comfort” a byl vyroben jako AT-7 výrobní číslo 4166, dokončen 4.12.1942 a za cenu 56579 USD dodán 11.12.1942 do Material Command, Wright Army Air Field, kde sloužil celou válku. V lednu 1953 byl dodán jako Beech C45G 51-11701 označení AF-258 na leteckou základnu March pro Strategic Air Command 807th Air Base Group, kde sloužil jako kurýrní / dopravní.
Strategic Air Command mělo na starosti mimo jiné dopravu VIP osob, a právě z tohoto období pochází bleděmodrý pruh s hvězdami přes trup, kterým byly letouny pro VIP osoby označeny. Postupně několikrát změnil majitele, až byl v listopadu 1990 přeletěn do Velké Británie. Zde dostal registraci G-BSZC a také výjimku na původní schéma zbarvení včetně vojenského označení jako ve službě u Strategic Air Command. V květnu 2005 byl prodán do Irska a mezi lety 2006 až 2014 byl uzemněn.
A tady už se objevuje česká stopa. V roce 2014 se Petru a Monice Bezděkovým podařilo díky kamarádovi z Irska letoun objevit, získat a ve spolupráci s věhlasnými dílnami Aircraft Restoration Company v Duxfordu letoun opravit a přeletět do České republiky
foto
Domovským letištěm stroje jsou pražské Letňany, kde je hangárovaný, ale není to žádná „leštěnka“, která je schovaná v depozitu a na vzduch se podívá dvakrát do roka.
Buďte součástí
„Southern Comfort“ žije a létá naplno a dělá radost leteckým fanouškům po celé Evropě. Objevuje se pravidelně na leteckých dnech a je i k dispozici filmařům. Můžete jej tak spatřit na plátnech kin i na televizních obrazovkách (Lída Baarová, Skleněný pokoj, V Kokpitu). A když si to budete přát, můžete si na jeho palubě říct ANO nebo Vás může „odvézt“ na svatební cestu. Co však běžného obdivovatele tohoto stroje potěší nejvíc je možnost stát se na jeden den členem týmu Pure Aviation, třeba během leteckého dne.
Budete pomáhat při předstartovní přípravě a na vlastní kůži poznáte, co všechno obnáší provoz leteckého veterána. Jste po ruce ostatním členům týmu i cestujícím před letem. Samozřejmě se účastníte i samotného letu, který je tak jen třešničkou na dortu celého dne stráveného v blízkosti krásného stroje. Jestli Vás tato možnost zaujala můžete se podívat na stránky Pure aviation, kde se dozvíte více.
Southern Comfort v obležení svatebčanů:-)
Southern Comfort se objevil i na posledním Dni letiště Letňany a jak to při průletu zní se můžete podívat na krátkém videu na našem Facebooku. Jestli to chcete zažít na vlastní uši, tak neváhejte a jakmile se objeví n aleteckém dni ve vaší blízkosti, neváhejte vyrazit. Nebudete litovat!